KARAVELA (Santa Maria)
Loď Santa Maria byla loď typu karavela
Karavela byla vyvinuta byla na základě kompilace stávajících rybářských člunů a arabských prvků stavby a oplachtění. Více zde: (Video na konci příspěvku.)
využití :obchodní nebo válečná plachetnice
použití: obchodní cesty, později válečné lodi
místo využití:
- od poloviny 13. století ve Středomoří (Itálie:- Janov, Benátky),
- od 15. století byla užívána Portugalskem a Španělskem při jejich výzkumných plavbách podél Afriky a do Ameriky
rychlost plavby : vysoká a výborná schopnost křižovat proti větru.
počet stěžňů:
- 2 až 3 stěžně s trojúhelníkovitými (tzv. latinskými) plachtami) . (Na každém stěžni byla vždy jen jedna plachta. Později byla vyvinuta i verze, která kombinovala čtvercové plachty s latinskou na zadním stěžni (tzv. redonda) -nejznámějším zástupcem je pravděpodobně Pinta z výpravy Kryštofa Kolumba.)
- 3 až 4 stěžně na přelomu 15. a 16. století
kormidlo: od konce 15. století pákové
délka lodi: kolem 20 metrů
nosnost: 50–100 tun nákladu
výtlak: do 250 t
zdobení lodi: sošky mořeplavců, mořských panen, bohů z řecké mytologie
posádka měla: 20 až 30 námořníků
zdroj: www.wikipedie.org , https://otik.uk.zcu.cz/bitstream/11025/2451/1/BP_Polatova.pdf